Vlaams Handhavingsplatform voor professionelen

Afbeelding
Icoon Natuurinspectie
De verplichtingen om in te stappen in het kaderdecreet Vlaamse Handhaving en aan te sluiten op het Vlaams Handhavingsplatform staan grotendeels los van elkaar. Het kaderdecreet wordt maar van toepassing wanneer de sectorale regelgeving daarvoor kiest. Echter, de bepalingen rond digitalisering, en dus de instap in het platform, zijn verplicht van toepassing op de natuurbeheerregelgeving vanaf 15/01/2024.

Voor wie?

  • U werkt voor een inspectiedienst van de overheid
  • U bent beleidsmedewerker van een overheidsdienst en werkt rond handhavingsbeleid
  • U bent advocaat of jurist

Uitgangspunt

Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving voorziet een Vlaams Handhavingsplatform, dat gebouwd wordt in samenwerking met het Agentschap Digitaal Vlaanderen, met een aantal toepassingen:
  • Een aansluitertoepassing, om het platform te voeden met handhavingsdossiers, sanctiedossiers en later ook informatie m.b.t. maatregelen.
  • Een handhavingsbibliotheek, die alle informatie en stukken omtrent bestuurlijke handhaving bevat, en waar toegang toe gevraagd kan worden op basis van 'need to know'.
  • Een sanctieregister, dat een overzicht voorziet met betrekking tot bestuurlijke vervolging en definitieve sanctiebeslissingen. Dit is beschikbaar voor beboetingsinstanties, het Openbaar Ministerie, de strafgerechten en de herstelinstanties.
  • Later zal er ook nog een maatregelenregister voorzien worden, dat gerechtelijke en bestuurlijke publieke herstel- en beveiligingsmaatregelen oplijst. Herstel- en beveiligingsmaatregelen worden opgelegd na het vaststellen van publieke schade of dreigende publieke verliezen. Dit zal beschikbaar zijn voor rechtbanken, het Openbaar Ministerie, de herstelinstanties, de beboetingsinstanties, de burgemeesters, de toezichthouders, de geïntegreerde politie en de openbare overheden.

Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dat laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden in de Magda-documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen.

Ook voor burgers en ondernemingen zal het mogelijk worden om hun eigen definitieve bestuurlijke sancties te raadplegen dankzij een integratie van het handhavingsplatform met Mijn Burgerprofiel en het e-loketondernemers.be. Op die manier is de bestuurlijke handhaving raadpleegbaar voor alle betrokken actoren.

Nuttige links

Alle nuttige info met betrekking tot het project vindt u op een centrale informatiepagina over het Vlaamse Handhavingsplatform, die voortdurend up-to-date gehouden wordt, met onder meer veelgestelde vragen.

Contact

Als u op bovenstaande pagina's geen antwoorden vindt op uw vragen, kunt u contact opnemen met vhp.support@vlaanderen.be.
Toon op de webpagina enkel de aangeklikte paragraaf
0
Verberg introductie
0